Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2018

Δάσος και Πολιτισμός


Η βιομηχανική επανάσταση αφού διέλυσε την ευλογημένη κοινότητα εις τα εξ ων συνετέθη, διέσπασε και διαχώρισε το πάλαι ενιαίο δίπολο: Δάσος και Πολιτισμός.
Ο Πολιτισμός, που αφορούσε τους υλικούς όρους της ζωής, είναι εύλογο και αυτονόητο ότι συνυφαινόταν με το Δάσος. Ο παραδοσιακός άνθρωπος από αυτό προμηθευόταν το πολύτιμο ξύλο, που χρειαζόταν για όλες τις χρήσεις και τα φυλλώματα των δέντρων ήταν μια πολύτιμη ζωοτροφή, χλωρή ή αποξηραμένη, χειμώνα καλοκαίρι. Επίσης το δάσος ήταν καταφύγιο δικό του και των ζώων του, στα καλοκαιρινά λιοπύρια και στα χιονόνερα του χειμώνα.
Όμως και ο Πολιτισμός των λοιπών άυλων φανερωμάτων της κοινωνικής και οικονομικής ζωής δεν ήταν ξεκομμένος από τα δέντρα και το Δάσος. Δέντρα σημαδιακά και μεγάλα δεν τα πείραζαν. Εκτός από του ότι τα χρειάζονταν, επιπλέον τα σέβονταν και τα φοβόντουσαν, γιατί από αρχαιοτάτων χρόνων θεωρούνταν ιερά και κατοικίες των νυμφών, που με το χριστιανισμό τέθηκαν υπό την προστασία διαφόρων Αγίων, με τα ξωκλήσια και τα εικονίσματα, με τις θρησκευτικές τελετές και τα πανηγύρια.
Δέντρα μνημεία της φύσης, που για αιώνες αντιστέκονταν στην υλοτομική μανία του ανθρώπου, σήμερα έχουν γίνει στάχτη και μπούλμπερη στους ξυλολέβητες των κεντρικών μας θερμάνσεων. Μαζί τους έγιναν καπνός και οι νεράιδες, που κατοικούσαν σ΄ αυτά, με την μαγεία και την ομορφιά τους.

Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2018

Ιούλιος Έβολα - "Διαλογισμοί επί των Κορυφών" Β' Έκδοση


Η δεύτερη ελληνική έκδοση της συλλογής άρθρων του Ιουλίου Έβολα, “Διαλογισμοί επί των Κορυφών”, έρχεται με αρκετές διορθώσεις καθώς και τρία πρόσθετα άρθρα του Έβολα σχετικά με τα όρη, τα οποία δεν βρίσκονται στην αμερικανική έκδοση του βιβλίου η οποία χρησιμοποιήθηκε ως η κύρια πηγή των κειμένων. Τα νέα αυτά άρθρα, μεταφράστηκαν από το πρωτότυπο ιταλικό κείμενο στα ελληνικά από τη Γαρυφαλλιά Οικονόμου, και ως πηγή χρησιμοποιήθηκε η 5η έκδοση του “Meditazioni delle Vette” των εκδόσεων Edizioni Mediterranee. Η ίδια ιταλική έκδοση χρησιμοποιήθηκε και για πολλές ακόμη διορθώσεις, κυρίως εννοιολογικές, Τα άρθρα που προστέθηκαν είναι τα εξής: Προς τη Λευκή Έρημο (1928), Τουρισμός, Αθλητισμός, Όρος – Σημείωση στο La Torre (1930) και Ο ζωγράφος των θιβετιανών βουνών (1959). Προστέθηκε επίσης η μετάφραση ενός άρθρου της καθηγήτριας Luisa Bonesio, το οποίο μπορεί να βρεθεί κι αυτό στην τελευταία ιταλική έκδοση του βιβλίου, με τίτλο “Η τελευταία κορυφή: ο Έβολα και τα βουνά της Παράδοσης”, καθώς επίσης και ένα άρθρο του Isidro Palacios, “Ο Έβολα και το Ιερό Νόημα του Όρους”, το οποίο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Arthos. Τα εκτενή αυτά κείμενα συνοψίζουν την οπτική του Έβολα σε σχέση με τα όρη και την ορειβασία φέρνοντάς τα πάντα σε αντιπαράθεση με την εκφυλισμένη σύγχρονη μάζα η οποία “μολύνει” τα όρη μέσω της βιομηχανίας που έχει αναπτυχθεί γύρω από αυτά. Η σύγκριση αυτή, γίνεται σε συνάρτηση με την αριστοκρατική και πνευματική ανύψωση που μπορεί να οδηγήσει η ορειβατική εμπειρία σε έναν υγιή πνευματικά άνθρωπο. Η δραστηριότητα της ορειβασίας, καθώς και άλλες δραστηριότητες, ή μονοπάτια, μπορούν να αποτελέσουν στάδια στην διαδικασία της εσωτερικής μετάλλαξης του ατόμου, τα οποία, σύμφωνα με τα λόγια του Frithjof Schuon για το τι είναι η μεταφυσική, φανερώνουν την αλήθεια πίσω από τις διάφορες εκφράσεις. Εξετάζοντας την πορεία των ανθρώπων και τη διαδικασία της προσωπικής τους μεταλλάξεως και διαμορφώσεως του χαρακτήρα, μπορούμε να διαπιστώσουμε μέχρι έναν βαθμό, τη σημαντικότητα ορισμένων ρευμάτων και δραστηριοτήτων καθώς και πως αυτά μπορούν να επηρεάσουν από άτομα μέχρι και σύνολα ατόμων. Ας ανοιχτούμε προς τους ορίζοντες αυτούς για να δεχθούμε το φως της απόλυτης ζωής, όπως αναφέρει ο Έβολα:
"Σε αυτά τα ύψη, τα σύμβολα ζωντανεύουν και αποκαλύπτονται τα βαθύτερα νοήματά τους. Υπάρχουν πάντα στιγμές (είναι σπάνιες, αλλά υπάρχουν), στις οποίες το φυσικό και το μεταφυσικό ενώνονται και το εξωτερικό ενώνεται με το εσωτερικό, δημιουργώντας ένα κλειστό κύκλωμα. Το φως, το οποίο έρχεται στιγμιαία προς τα έξω είναι σίγουρα το φως μίας απόλυτης ζωής."
Η κορυφή ως σύμβολο ενέργειας και κέντρου καθιστά τη δραστηριότητα της ανάβασης ως μία αναζήτηση πνευματικών και σωματικών ορίων και απαντήσεων, πέρα από την αστική ρομαντικότητα και την αθλητική αντίληψη.

Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2018

Η Δρυς της Ελλάδος, η Ελλάδα της Δρυός

Ένα ιστορικό της σημαίνουσας πορείας της δρυός στον ελληνικό χώρο.

Αντώνιου Β. Καπετάνιου
(Δασολόγου – Περιβαλλοντολόγου)

Μνημειακές δρύες στο δάσος Ξηρομέρου Αιτωλοακαρνανίας (φωτογραφία: Απόστολος Τζογάνης).

«Μ’ αρέσει, δρυ, να σε θωρώ
μες στ’ ουρανού τς αγκάλες»
(από τον «Νικηφόρο Βρυέννιο», Διονύσιος Σολωμός)

Η δρυς η φυλλοβόλος, ήταν κάποτε το δένδρο που κυριαρχούσε στον ελληνικό χώρο και στο μεγαλύτερο μέρος της ευρωπαϊκής ηπείρου. Ιδίως στην αρχή της μεταπαγετωνικής περιόδου, η φυλλοβόλος δρυς, μαζί με τα φυλλοβόλα πλατύφυλλα,  ήταν τα κυρίαρχα φυτικά είδη στις περιοχές αυτές. Η έννοια εξάλλου του δρυμού –που έχει επικρατήσει να λέγεται για τον τόπο που εμφανίζει πυκνή άγρια βλάστηση–, στην παρουσία της δρυός οφειλόταν, όταν κάλυπτε κάθε γωνιά του ελληνικού χώρου. Η έννοια αυτή βέβαια, έχει καθολικότερη σημασία κι αναφέρεται στον τόπο τον πλούσιο με δασική υψηλή (κυρίως) βλάστηση, ανεξαρτήτως του είδους δένδρου που τον καλύπτει (οι έννοιες του δρυμού και του δρυμώνα δεν είναι ταυτόσημες, όμως η αναφορά στο δρυμό, λόγω ακριβώς του γεγονότος ότι η δρυς κάλυπτε το μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας, ήταν συνυφασμένη με την παρουσία του δρυόδενδρου). Επισημαίνεται ότι ο χαρακτηρισμός «Εθνικός Δρυμός» –έμπνευση μεταξική, που απορρέει από την εθνικό ιδεώδες που καλλιεργούσαν τα δικτατορικά καθεστώτα της εποχής–, ο οποίος αποδόθηκε στις 10 περιοχές της χώρας μας που διέπονται από ειδικό, αυστηρό καθεστώς προστασίας, δεν είναι ορθός, με την έννοια ότι δεν υφίσταται η κυριολεκτική σημασία του όρου, για κείνες τις περιοχές οπού δε συγκροτείται δρυμώδες περιβάλλον. Αυτό συμβαίνει στις περιπτώσεις που το προστατευτέο περιβάλλον είναι το υδάτινο (όπως στις Πρέσπες), όταν αυτό προσδιορίζεται από την ιδιαίτερη γεωμορφολογία της περιοχής (όπως συμβαίνει με το φαράγγι της Σαμαριάς), όταν το ιδιαίτερο φυσικό τοπίο συνδυάζεται με την ιστορικότητα του τόπου, η οποία τελικά το προσδιορίζει (όπως συμβαίνει με το δρυμό του Σουνίου).

Σήμερα η δρυς έχει περιορισθεί κατά πολύ σε σχέση με παλιά, καταλαμβάνοντας έκταση 14,7 εκατομμυρίων στρεμμάτων του ελληνικού χώρου (αναφερόμαστε στη φυλλοβόλο δρυ), ελάχιστα μεγαλύτερη από κείνη των κωνοφόρων, που καταλαμβάνουν 14,2 εκατομμύρια στρέμματα, τα οποία όμως κάποτε υπολειπόταν σημαντικά των δρυοδασών (στοιχεία από την Πρώτη Εθνική Απογραφή Δασών, που πραγματοποιήθηκε από το Υπουργείο Γεωργίας το έτος 1992). Οι δρύες συμμετέχουν στη σύνθεση των ελληνικών δασών με ποσοστό 22%, ποσοστό αρκετά μικρότερο σε σχέση με το αντίστοιχο του παρελθόντος. Σημειώνουμε ότι το έτος 1964, που πραγματοποιήθηκε η Κατανομή των Δασών της Ελλάδος από το Υπουργείο Γεωργίας, το ποσοστό συμμετοχής της δρυός στη σύνθεση των ελληνικών δασών υπολογίζονταν σε 29,75%. Ενώ, το ποσοστό αυτό, κατά την Κατανομή των Δημοσίων Δασών της Ελλάδος, που πραγματοποιήθηκε από το Υπουργείο Γεωργίας το έτος 1929, ανέρχονταν στο 35,03%. Διακρίνουμε λοιπόν μια σταδιακή αλλά συνεχή, διαχρονικώς υφιστάμενη, υποχώρηση της δρυός στον ελληνικό χώρο, φτωχαίνοντας έτσι η ελληνική φύση και η χώρα, αφού αφενός μεταβαίνουμε σε περιβάλλοντα υπολειπόμενα του αρχικού, στα πλαίσια της οπισθοδρομικής διαδοχής που συντελείται, αφετέρου χάνει η χώρα το αντιπροσωπευτικό της δένδρο, το οποίο πλέον δε λογίζεται στη συνείδηση των Νεοελλήνων με αυτή του τη θεώρηση –κοντολογίς: είναι δένδρο κοινό κι όχι ιδιαίτερο, είναι δένδρο μη εκτιμημένο σήμερα· ενώ παλιά ήταν ανεκτίμητο!

Ενδεικτικό στοιχείο του κλίματος καταστροφής των δρυοδασών της χώρας μας, που ήταν έντονη και συστηματική κατά τα μεταπολεμικά χρόνια ιδίως, αποτέλεσε η διαμαρτυρία των Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων προς την Πολιτεία, η οποία προωθούσε σχετικούς νόμους που επέτειναν το κακό, όπως διατυπώνεται σε σχετική ανακοίνωση με ημερομηνία 10-2-1961, μικρό απόσπασμα της οποίας παραθέτουμε: «Εάν τα πολύτιμα δρυοδάση εις την Ελλάδα, τη χώρα των δρυμών, απεφασίσαμεν  να τα καταστρέψωμεν, τούτο θα απετέλη τη χειρίστην πλάνην…»

Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2018

Πλούτος είναι να ζεις ελεύθερος


"Μην σπρώχνεις την καρδιά σου στη αναζήτηση του πλούτου... Το πλοίο του άπληστου αιχμαλωτίζεται στην λάσπη. Μην φιλοδοξείς τα πλούτη του πλούσιου, αν ελεύθερος μπορείς να τρως το ψωμί σου... Πλούτος είναι να ζεις ελεύθερος."
Αμενεμόπ

Κυριακή 5 Αυγούστου 2018

"Ευτυχισμένοι Άνθρωποι - Ένας χρόνος στην Τάιγκα"


Το ντοκιμαντέρ "Ευτυχισμένοι Άνθρωποι - Ένας χρόνος στην Τάιγκα" εξερευνά τη ζωή στις όχθες του ποταμού Γενισέι στη Ρωσία, όπου οι εργατικοί κάτοικοι ενός χωριού ζουν πραγματικά από τη γη.

Δευτέρα 23 Ιουλίου 2018

Δράση! Όχι αντίδραση.

Ως πότε θα τρέχουμε να σβήνουμε φωτιές, να θρηνούμε και να βρίζουμε την κακή μας μοίρα και το κράτος; Για να δούμε... πόσοι θα έρθουν φέτος τον Δεκέμβριο στις σποροφυτεύσεις βελανιδιάς; Πόσοι θα έρθουν να καθαρίσουμε τα δάση μας; Πόσοι θα κοπιάσουμε οργανωμένα για να σπείρουμε ένα καλλίτερο αύριο γι' αυτόν τον τόπο χωρίς να έχουμε να κερδίσουμε απολύτως τίποτα; Πόσοι θα ξεφύγουν επιτέλους από την ασθένεια της Διαμαρτυρίας και της Αντίδρασης;

"Σωτηρία θα πει να λυτρωθείς απ’ όλους τους σωτήρες· αυτή ‘ναι η ανώτατη λευτεριά, η πιο αψηλή, όπου με δυσκολία αναπνέει ο άνθρωπος. Αντέχεις;"
Νίκος Καζαντζάκης





Κυριακή 1 Ιουλίου 2018

Πέμπτη 28 Ιουνίου 2018

100 χρόνια Ταρζάν στον κινηματογράφο

Ο θρυλικός χαρακτήρας του Ταρζάν που δημιούργησε ο σπουδαίος Αμερικανός Εντγκαρ Ράις Μπάροουζ, έκλεισε φέτος 100 χρόνια κινηματογραφικών ταινιών.
Η πρώτη ταινία Ταρζάν ήταν μία "υπερπαραγωγή" του βουβού κινηματογράφου και προβλήθηκε στην μεγάλη οθόνη το 1918. "Ο Ταρζάν των πιθήκων" με πρωταγωνιστή τον Elmo Linkoln, από την Εθνική Κινηματογραφική Εταιρεία των ΗΠΑ. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν δημιουργηθεί πάνω από 100 ταινίες Ταρζάν, αρκετές ακόμα animation και πολλές τηλεοπτικές παραγωγές και serial.
Όλα αυτά τα χρόνια παράλληλα, ο ήρωας της ζούγκλας, πρωταγωνιστεί σε χιλιάδες comics και διηγήματα σε όλο τον κόσμο και στις περιπέτειές του έχει κάνει τα πάντα!
Η πρώτη ταινία παρουσιάζει την ιστορία του Ταρζάν. Τα παιδικά του χρόνια, το πως μεγάλωσε στη ζούγκλά από πιθήκους και το πως ήρθε σε επαφή με άλλους ανθρώπους. Μάχεται εναντίον Αράβων δουλεμπόρων, υπερασπίζεται τα άγρια ζώα και ερωτεύεται.
Ο Ταρζάν έχει λάβει διάφορες φυσιογνωμίες από τον εκάστοτε σκηνοθέτη. Διαχρονικά όμως παραμένει ο Λευκός που υπερασπίζεται την άγρια φύση και έχει αξίες αληθινές και ηρωικές ενάντια στο κακό. Για τους Δυτικούς είναι ένας "άγριος". Ένας άγριος όμως που αγαπά αληθινά, ζει και μάχεται για πράγματα που αυτοί δεν μπορούν να καταλάβουν, είναι ευαίσθητος σε αντίθεση με το βάρβαρο παρουσιαστικό του, γνωρίζει τους νόμους της άγριας ζούγκλας και συνεργάζεται μαζί της. Επικοινωνεί με τα ζώα, αλλά και σκοτώνει άγρια θηρία αν χρειαστεί. Η δύναμή του, του δίνει την συνείδηση της ευθύνης και όχι της ανωτερότητας ή της υπεροψίας. Είναι ιδεαλιστής και δεν καταλαβαίνει τι είναι τα πλούτη. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά τον καθιστούν έναν διαχρονικό ήρωα και σίγουρα στο πρόσωπό του πολλοί βλέπουν έναν Ευρωπαίο αντίθετο από τον Δυτικό άνθρωπο. Άλλωστε και ο ίδιος δεν νοιώθει και πολύ καλά εξημερωμένος, στην πόλη με ρούχα. Είναι ο Βασιλιάς της ζούγκλας. Στα σκοτεινά δάση που επικρατεί το άγνωστο και το τρομακτικό. Ταπεινός και υπερήφανος. Με τους ανθρώπους δεν τα έχει καλά. Είναι διαφορετικός. Σε παλαιότερα χρόνια οι μαύρες φυλές ιθαγενών παρουσιάζονται σαν άγριοι ενώ συχνά ο Ταρζάν τους κατατροπώνει με τη βοήθεια των ζώων της ζούγκλας. Στις πιο πρόσφατες ταινίες ο Ταρζάν συνεργάζεται με τους ιθαγενείς εναντίον των Άγγλων και των Βέλγων που είναι ιερόσυλοι και άρπαγες. Η τελευταία ταινία "Ο θρύλος του Ταρζάν" του 2016 θεωρείται μία πετυχημένη μεταφορά του Ταρζαν στον σύγχρονο κινηματογράφο. Λίγοι κινηματογραφικοί ήρωες έχουν αντέξει τόσο πολύ στον χρόνο και με τόσες πολλές ταινίες. Ο Βασιλιάς της ζούγκλας, οι άθλοι και η φυσιογνωμία αυτού του ήρωα, έχουν μία ρίζα στον Ηρακλή. Ίσως και γιαυτό μιλά τόσο έντονα στο κοινό που δεν λέει να κουραστεί με τίποτα!



Τρίτη 19 Ιουνίου 2018

Φύση - Κοινότητα - Πολιτισμός


Δημιουργώντας εκ θεμελίων το πνεύμα μιας αληθινής Ελλάδος. Ταγμένοι στην προσπάθεια που είναι δράση και όχι αντίδραση. Αυτή η προσπάθεια ξεκινά από την κατάκτηση της ουσίας και όχι απ' την εύκολη επίκληση μιας οποιασδήποτε έωλης ή ψευδεπίγραφης ταυτότητας της οποίας δεν είμαστε δημιουργοί. Αληθινές κατακτήσεις με συνείδηση και με τις ωραίες μας στιγμές, καλύτερα κουρασμένοι, παρά σκουριασμένοι.

Παρασκευή 25 Μαΐου 2018

Είμαστε όλοι θνητοί...

Μα σκοπός δεν είναι να ζήσουμε για πάντα, αλλά να δημιουργήσουμε κάτι που θα ζει για πάντα. 


Τρίτη 15 Μαΐου 2018

Νέα έκδοση: "Ορέων Λόγος"

"Από όλα αυτά μπορείτε να καταλάβετε τη βασική μου τοποθέτηση: το ότι η ορειβασία σήμερα μπορεί να εξακολουθεί να είναι ηρωική εάν ασκείται ως ηθική δραστηριότητα, νοώντας την ηθική ως αυθεντική, πνευματική και σωματική συμμετοχή σε ένα έργο. Σε έναν κόσμο ουσιαστικά ανήθικο, αυτό είναι ηρωικό."
Omar Vecchio



ΟΡΕΩΝ ΛΟΓΟΣ

Αναζητώντας την πνευματική διάσταση και το συμβολισμό των ορέων μέσα από 19 αποσπάσματα και 19 έγχρωμες φωτογραφίες σε μία ειδική έκδοση 38 σελίδων.
Περιέχονται αποσπάσματα και λόγοι των:
  • Emilio Comici
  • Δημήτρης Μητρόπουλος
  • Κωνσταντίνος Σάθας
  • Πετράρχης
  • Anatoli Boukreev
  • Κώστας Ουράνης
  • Walter Bonatti
  • Reinhold Messner
  • Julius Evola
  • Νίκος Καζαντζάκης
  • Domenico Rudatis
  • Julius Kugy
  • Δημήτρης Λιαντίνης
  • Spiro Dalla Porta Xydias
  • Milarepa
  • Friedrich Nietzsche
  • René Daumal
  • Οmar Vecchio
  • Renato del Ponte
Για πληροφορίες : oiniades@mail.com

Κυριακή 1 Απριλίου 2018

Sergei Vasilievich Rachmaninoff


«Η αδιάκοπη μου θέληση να συνθέσω μουσική είναι μια εσωτερική παρότρυνση του να εκφράσω μουσικά τα συναισθήματά μου, όπως η ομιλία για να προφέρω τις σκέψεις μου. Αυτή πρέπει να είναι και η λειτουργική σημασία της σύνθεσης στην ζωή κάθε συνθέτη. Δε συμπαθώ τους συνθέτες που γράφουν με βάση προκαθορι­σμένες θεωρίες ή υιοθετούν ένα στυλ, μόνο και μόνο επειδή είναι στη μόδα. Οι μεγάλες σελίδες της μουσι­κής ποτέ δε γράφτηκαν με αυτό τον τρόπο και τολμώ να πω πως ούτε πρόκειται. Η μουσική οφείλει να είναι η έκφραση της προσωπικότητας του συνθέτη, οφείλει να αντικατοπτρίζει αγαπημένα συναισθή­ματα, τη θρησκεία του, τη γλώσσα του, τα βιβλία και τις εικόνες που αγάπησε και τον επηρέασαν, οφείλει να είναι το σύνολο των εμπειριών του. Μελετήστε τα αριστουργήματα των μεγάλων συνθετών και θα βρείτε κάθε πτυχή της προσωπικότητας και του περιβάλλοντός τους στη μουσική τους. Ο χρόνος μπορεί να αλλάξει τις τεχνικές που χρησιμο­ποιούνται στη μου­σική, δε θα αλλάξει όμως ποτέ την αποστολή της»
Sergei Vasilievich Rachmaninoff 
(1 Απριλίου 1873 – 28 Μαρτίου 1943)

Σάββατο 17 Φεβρουαρίου 2018

In Memoriam - Τζορντάνο Μπρούνο


"Θα έρθει η μέρα που ο άνθρωπος θα ξυπνήσει από την λήθη και θα καταλάβει επιτέλους ποιος πραγματικά είναι και σε ποιον παρέδωσε τα ινία της ύπαρξης του, σε ένα μυαλό απατηλό, πλάνο, το οποίο τον καθιστά και τον κρατά σκλάβο.
Ο άνθρωπος δεν έχει όρια και όταν μια μέρα θα το καταλάβει αυτό, θα είναι ελεύθερος και σ’ αυτόν εδώ τον κόσμο.
Είτε μας αρέσει είτε όχι εμείς οι ίδιοι είμαστε η αιτία του εαυτού μας. Έχοντας γεννηθεί σ’ αυτόν τον κόσμο, πέφτουμε στην απάτη των αισθήσεων. Πιστεύουμε σε ό,τι βλέπουμε. Αγνοούμε πως είμαστε τυφλοί και κουφοί.
Γιαυτό μας φυλακίζει ο φόβος και ξεχνάμε πως είμαστε θεϊκοί, πως μπορούμε να αλλάξουμε την πορεία των γεγονότων, ακόμη και τον ίδιο τον αστρολογικό μας χάρτη.
Δεν γνωρίζω το πότε αλλά γνωρίζω πως έχουμε έρθει πολλοί αυτή την εποχή για να αναπτύξουμε τέχνες και επιστήμες, για να σπείρουμε τους σπόρους ενός νέου πολιτισμού που θα ανθίσει απρόσμενα, αναπάντεχα, την στιγμή που η εξουσία θα αυταπατάται πως έχει νικήσει."

In Memoriam
Τζορντάνο Μπρούνο (1548 – 17 Φεβρουαρίου 1600)

Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2018

Η μυστική ζωή των δέντρων

"Το δάσος είναι αγαπημένος προορισμός για πολλούς ανθρώπους. Αποτελεί συνώνυμο της γαλήνης και της παρθένας φύσης. H Mυστική ζωή των δέντρων ρίχνει φως στην πυκνή βλάστηση του δάσους και εμβαθύνει εντυπωσιακά σε ένα μυστηριώδες σύμπαν...
Στο δάσος συμβαίνουν εκπληκτικά πράγματα: Τα δέντρα επικοινωνούν μεταξύ τους. Δε μεγαλώνουν μόνο στοργικά τα μικρά τους, αλλά επίσης φροντίζουν τους ηλικιωμένους και άρρωστους γείτονές τους. Απίστευτο; Κι όμως αληθινό! Ο διακεκριμένος δασολόγος Peter Wohlleben εμβαθύνει στην κρυφή ζωή των δέντρων και μας παρουσιάζει μια εντελώς καινούρια θεώρηση του δάσους – φέρνοντας έτσι στο φως εκπληκτικά στοιχεία. Τα δέντρα έχουν μνήμη, ανταλλάσσουν μηνύματα, αισθάνονται πόνο, παθαίνουν εγκαύματα από τον ήλιο και κάνουν ρυτίδες. Κάποια δέντρα, όπως οι βελανιδιές, επικοινωνούν μεταξύ τους με χημικές αρωματικές ουσίες. Όταν, για παράδειγμα, ένα δέντρο δεχτεί επίθεση από έντομα, εκπέμπει αρωματικές ουσίες και όλα τα δέντρα της ευρύτερης περιοχής που λαμβάνουν το μήνυμα αυτό οπλίζονται κατάλληλα..."

Ένας αρχαίος φιλόσοφος της Ανατολής είχε δώσει κάποτε μία ενδιαφέρουσα απάντηση στο ερώτημα ενός μαθητή του: "Αν κάποια μέρα καταστραφούν όλα τα βιβλία του κόσμου και χαθεί το μεγαλύτερο μέρος της ανθρωπότητας, πώς θα επανακτήσει ο άνθρωπος όλη αυτή τη γνώση αιώνων για το σύμπαν και τον κόσμο μας;" Η απάντηση του φιλοσόφου ήταν: "Παρατηρώντας ένα δέντρο."
Το βιβλίο αυτό του Peter Wohlleben έχει μεταφραστεί σε πάρα πολλές γλώσσες και είναι κάτι που αξίζει να διαβαστεί από όλους εμάς που επικοινωνούμε μα τα δέντρα. Θα διαπιστώσουμε ότι πολλά πράγματα που γνωρίζαμε πρακτικά ή υποπτευόμασταν, έχουν επιστημονική πλέον αναγνώριση και τεκμηρίωση. Έχουμε αναρωτηθεί πολλές φορές, γιατί άραγε όταν κάποιος κάνει διαλογισμό δίπλα σε ένα μικρό δέντρο, αυτό μεγαλώνει με διπλάσια ταχύτητα από τα υπόλοιπα; Ή γιατί όταν αρχίσαμε και παίρναμε τους καρπούς μιας αγριοσυκιάς από την μία πλευρά της που φτάναμε, σε λίγα χρόνια αυτή η πλευρά άρχισε να δίνει πιο ώριμα και γλυκά φρούτα από την άλλη; Πώς γίνεται τα δέντρα να νοιώθουν την ομιλία, την μουσική και τη φροντίδα; Και πολλά άλλα ερωτήματα που γεννιούνται κατά την επαφή μας με το δάσος και την καλλιέργεια. Ίσως αυτά που οι παλαιότεροι πολιτισμοί αντιλαμβάνονταν, οι Δυτικοί τα αγνοούν γιατί δεν το αντιλαμβάνονταν η επιστήμη μας. Τελικά πόσα γνωρίζουμε πραγματικά σήμερα για το δάσος ως Κοινότητα και πόσα μπορεί αυτό να μας διδάξει; Μπορούμε να είμαστε περισσότερο φίλοι με τα παράξενα αυτά ζωντανά πλάσματα όπως ο Άλντζερνον Μπλάκγουν έγραφε κάποτε στον "Άνθρωπο που τα δέντρα αγαπούσαν;" Όσα ερωτήματα απαντά αυτό το βιβλίο για τα δέντρα, άλλα τόσα γεννά για τον πολιτισμό μας.
Συγχαρητήρια στις εκδόσεις Πατάκη.

Σάββατο 27 Ιανουαρίου 2018

Η Βρετανία αναδημιουργεί ένα αρχαίο δάσος 62.000 στρεμμάτων, από ακτή σε ακτή

Η Βρετανία, δείχνει ότι το σχέδιο που έχουμε ξεκινήσει στην Ελλάδα εδώ και 4 χρόνια με την "Δράση Δρυς", για την αναβίωση εκτεταμένου αρχαίου δάσους βελανιδιάς σε μία ενιαία έκταση, είναι εφικτό. Οι διαφορές είναι ότι στην Ελλάδα έχουμε το κράτος και τα συμφέροντα απέναντί μας, οπότε οι δράσεις μας δεν μπορούν να δημοσιοποιούνται και γίνονται με δικά μας έξοδα και εθελοντές. Η έκταση που επιχειρούμε, είναι σαφώς μικρότερη, γεγονός θετικό και για τον έλεγχό της και για το εφικτό του όλου εγχειρήματος. Ο χώρος που θα έχουμε καταφέρει να ενώσουμε αν συνεχίσουμε στα επόμενα χρόνια, είναι τεράστιας οικολογικής σημασίας και θα επαναφέρει ανεκτίμητα δεδομένα όσον αφορά στην πανίδα, το κλίμα και το νερό. Δυστυχώς το ελληνικό κράτος, όχι μόνο στερείται οράματος και πλάνου, εν αντιθέσει με τις άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά δεν έχει ούτε τον έλεγχο της καταστροφής που συνεχίζεται αμείωτη κάθε χρόνο.


Η νέα δασική ζώνη που δημιουργεί η Βρετανία, θα ονομάζεται Βόρειο Δάσος και θα απλώνεται σε μια έκταση 62.000 στρεμμάτων κατά μήκος μιας λωρίδας 120 μιλίων από ακτή σε ακτή. Αυτή η ζώνη θα φιλοξενεί 50 εκατομμύρια δέντρα και άφθονη άγρια ζωή.
Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει σοβαρούς λόγους να ξεκινήσει ένα έργο αναδάσωσης μιας τέτοιας, άνευ προηγουμένου κλίμακας. Μεγάλα από τα ιστορικά δάση της χώρας έχουν χαθεί στους βοσκότοπους και στη βιομηχανία, ενώ εκείνα που διατηρούνται ακόμα, απειλούνται συνεχώς από την ανθρώπινη δραστηριότητα, όπως έργα υποδομής. Για παράδειγμα, το Woodland Trust εντόπισε 98 αρχαία δάση τα οποία επί του παρόντος απειλούνται με αφανισμό ή ζημιά από την αμφιλεγόμενη σιδηροδρομική σύνδεση HS2.
Εκτός από την διαμόρφωση του κλίματος και την ψύξη του αέρα ή την παροχή καταφυγίου σε άγρια ζώα, τα δάση μειώνουν επίσης τη ρύπανση και τον θόρυβο που προκαλούν οι αυτοκινητόδρομοι. Οι δασικές εκτάσεις είναι επίσης φανταστικά φυσικά συστήματα πρόληψης των πλημμυρών και της εδαφικής διάβρωσης.

Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2018

Κινηματογραφική εξερεύνηση στον ποταμό Αώο

Κινηματογραφική εξερεύνηση στον ποταμό Αώο, στην Κόνιτσα. Στην αρχαιότητα λεγόταν Αίας ή Αράουα ή Αύος και οι εκεί κάτοικοι ονομάζονταν Παραυαίοι. Με την επωνυμία Αώοι, ονομνάζονταν κάποιες φυλές Δωριέων που λάτρευαν ηλιακές θεότητες.