Σελίδες

Παρασκευή 31 Ιουλίου 2015

Προμαχώνες

Ή θα κάνουμε τον κόσμο μας μια φυλακή καταδίκων, ή θα τον κάνουμε ένα Κάστρο ζωντανών. Είναι ζήτημα απόφασης η ελευθερία.

Τετάρτη 29 Ιουλίου 2015

Για την πραγματική ελευθερία

 

"Κάποια μέρα ο άνθρωπος θα ξυπνήσει από τη λήθη και θα συνειδητοποιήσει ποιος στ' αλήθεια είναι και σε ποιον παρέδωσε τα ηνία της ύπαρξής του... σε ένα μυαλό απατηλό, παραπλανητικό, το οποίο τον καθιστά και τον κρατά σκλάβο. Ο άνθρωπος δεν έχει όρια, και όταν μια μέρα το συνειδητοποιήσει αυτό, θα είναι ελεύθερος σ' αυτόν εδώ τον κόσμο."
Τζορντάνο Μπρούνο

Τετάρτη 22 Ιουλίου 2015

Ενάντια στον σύγχρονο κόσμο

"Η θέληση για αγιότητα και μεγαλοφυΐα ατονεί κι είναι η θέληση για δύναμη, για οργάνωση της ζωής κι ευημερία που θριαμβεύουν στον αστικό κόσμο. Οι μεγάλες ανατάσεις του πνεύματος ανήκουν σ’ άλλες εποχές. Το πνεύμα εκλείπει κι αυτός ο καιρός της απουσίας του είναι ο καιρός του θριάμβου του αστισμού και του αστού. Οι μορφές του ιππότη και του μοναχού, του φιλόσοφου και του ποιητή αντικαθίστανται από μιαν άλλη: την μορφή του οργανωτή και του μπίζνεσμαν, του αστού που διψά για παγκόσμια κυριαρχία. Το κέντρο βάρους της ζωής μετατίθεται∙ η οργανική και ιεραρχική σύσταση της ζωής τραντάζεται από τα θεμέλιά της∙ το κέντρο της ζωής μεταφέρεται στην περιφέρεια. Είναι η εποχή των μηχανών και του βιομηχανικού – καπιταλιστικού πολιτισμού της Ευρώπης και της Αμερικής. Ο πνευματικός πολιτισμός της παλιάς Ευρώπης, με την ιερή του συμβολική και την Παράδοση, αυτοκαταστρέφεται."
 
Νικόλας Μπερδιάγεφ: Για το πνεύμα του αστισμού 
("Η μοίρα της κουλτούρας", εκδ. Αστρολάβος / Ευθύνη)

Σάββατο 18 Ιουλίου 2015

Άδραξε τη μέρα!

"Πήγα στα δάση επειδή επιθυμούσα να ζήσω συνειδητά, να αντιμετωπίσω μονάχα τα ουσιώδη της ζωής και να δω αν μπορούσα να μάθω όσα είχαν να μου διδάξουν, έτσι ώστε όταν θα ερχόταν η ώρα μου να πεθάνω, να μην ανακάλυπτα ξαφνικά ότι δεν είχα ζήσει ποτέ... Ηθελα να γευτώ μια ζωή γεμάτη και να ρουφήξω όλο της το μεδούλι, να ζήσω με τρόπο τόσο αυστηρό και σπαρτιατικό ώστε να τρέψω σε άτακτη φυγή οτιδήποτε δεν ήταν ζωή."
Henry David Thoreau


Πέμπτη 16 Ιουλίου 2015

Πρόγραμμα θερινής συνάντησης "Θερμοπύλες 2015"


"Πήγα στα δάση επειδή επιθυμούσα να ζήσω συνειδητά, να αντιμετωπίσω μονάχα τα ουσιώδη της ζωής και να δω αν μπορούσα να μάθω όσα είχαν να μου διδάξουν, έτσι ώστε όταν θα ερχόταν η ώρα μου να πεθάνω, να μην ανακάλυπτα ξαφνικά ότι δεν είχα ζήσει ποτέ... Ηθελα να γευτώ μια ζωή γεμάτη και να ρουφήξω όλο της το μεδούλι, να ζήσω με τρόπο τόσο αυστηρό και σπαρτιατικό ώστε να τρέψω σε άτακτη φυγή οτιδήποτε δεν ήταν ζωή."
Henry David Thoreau

Κυριακή 12 Ιουλίου 2015

"Να λυπάστε το έθνος"


"Φίλοι και συνοδοιπόροι μου,

Να λυπάστε το έθνος που είναι γεμάτο θρησκεία κι άδειο από πνευματικότητα.

Να λυπάστε το έθνος που φορά ένα ρούχο που δεν το έχει υφάνει, που τρώει ψωμί που δεν το έχει θερίσει και πίνει κρασί που δεν έχει τρέξει από το πατητήρι του.

Να λυπάστε το έθνος που αποκαλεί τον βίαιο άνθρωπο ήρωα, και βλέπει το λαμπροφορεμένο κατακτητή γενναιόδωρο.

Να λυπάστε το έθνος που περιφρονεί το πάθος στ' όνειρό του, κι ωστόσο γίνεται σκλάβος στο ξύπνιο του.

Να λυπάστε το έθνος που δεν υψώνει τη φωνή του, παρά μόνο σαν βρίσκεται σε κηδεία, δεν υπερηφανεύεται, παρά μόνο μέσα στα δικά του αρχαία μνημεία και δεν ξεσηκώνεται παρά μονάχα όταν ο λαιμός του βρίσκεται ανάμεσα στο σπαθί και στην πέτρα.

Να λυπάστε το έθνος που έχει μια αλεπού για κυβερνήτη, ένα ταχυδακτυλουργό για φιλόσοφο, και έχει μπαλωματήδες και μίμους για καλλιτέχνες.

Να λυπάστε το έθνος που υποδέχεται το νέο του κυβερνήτη με σαλπίσματα και τον αποχαιρετά με γιουχαΐσματα για να καλωσορίσει και πάλι άλλον με σαλπίσματα.

Να λυπάστε το έθνος που οι σοφοί του έχουν σιωπήσει από χρόνια και οι γενναίοι του άνδρες ακόμη δεν έχουν απογαλακτιστεί.

Να λυπάστε το έθνος που είναι χωρισμένο σε κομμάτια, και που κάθε κομμάτι θεωρεί τον εαυτό του έθνος."

Χαλίλ Γκιμπράν - "Ο κήπος του Προφήτη"

Παρασκευή 10 Ιουλίου 2015

Slavonic Ethics


Ο συγγραφέας του νέου βιβλίου "Slavonic Ethics" είναι ο φίλος μας Rafal Merski, επικεφαλής της κοινότητας Watra με την οποία είχαμε μία πολύ ωραία συνάντηση πέρσι στην Πολωνία. Είναι στα αγγλικά και σύντομα θα διατίθεται και από την Λυκώρεια για όποιον θα ήθελε να μελετήσει τις αρχές του παλιού παραδοσιακού πολιτισμού των Σλάβων σε μία προοπτική για τον σύγχρονο Ευρωπαίο. Μπορείτε επίσης να το παραγγείλετε και κατευθείαν από την Πολωνία.

Πέμπτη 9 Ιουλίου 2015

"Κοινοτισμός": το αμερικανικό υποκατάστατο του σοσιαλισμού;

Ο συγγραφέας αυτού του άρθρου θεωρεί ότι ο Κοινοτισμός ως πολιτικό σύστημα, έχει αμερικανική προέλευση μάλλον γιατί εκεί ξεκίνησε να εφαρμόζεται σε κρατικό επίπεδο τα τελευταία χρόνια! Αυτό δεν ισχύει φυσικά. Επίσης τον βλέπει εκεί σαν υποκατάστατο του Σοσιαλισμού. Αυτό θα μπορούσε να ισχύει αν τον βλέπαμε ως "ΜΕΤΑ-Σοσιαλισμό" ή σαν αντίπαλο δέος της μονοκρατορίας πλέον του Φιλελευθερισμού. Είναι όμως στην ουσία μία ιδέα πολύ πιο βαθιά από την ιδεολογία του Σοσιαλισμού και πολύ πιο αρχέγονη. Βλέπουμε πάντως ότι ο κ. Δημητράκος έχει συλλάβει τον πυρήνα της Κοινοτιστικής σκέψης και έτσι έρχεται σε ταύτιση και με την δική μας αρθρογραφία, παρά τον ατυχή τίτλο και κάποια λανθασμένα συμπεράσματά του από προφανή άγνοια, ότι πρόκειται για σύγχρονο εφεύρημα κλπ.



«Κοινοτισμός»: το αμερικανικό υποκατάστατο του σοσιαλισμού;

Δημήτρης Δημητράκος (καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Εφημερίδα "Το Βήμα"

Ο κοινοτισμός, ως σύστημα ιδεών, εισέβαλε στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική σκέψη. Αποτελεί, σύμφωνα με τους εμπνευστές του, το αντίδοτο στον φιλελευθερισμό και στον ατομικισμό που κυριάρχησαν στη σύγχρονη πολιτική θεωρία. Κατ' άλλους -τους πλέον καχύποπτους- δεν είναι τίποτε άλλο από το αμερικανικό υποκατάστατο των ιδεών του σοσιαλισμού, που την τελευταία δεκαετία δέχθηκαν αλλεπάλληλα κτυπήματα. Η ουσία πάντως είναι ότι η αντιπαράθεση ανάμεσα στον κοινοτισμό και στον φιλελευθερισμό παίρνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις.

Για τους περισσότερους κοινοτιστές ο φιλελευθερισμός εμφορείται από ένα πνεύμα γενικευμένου ατομισμού και χρυσοθηρίας που αξιώνει το ανέλεγκτο των ατομικών συμφερόντων και αδιαφορεί για τις συνέπειες του μεταξύ τους ανταγωνισμού. Απέναντι στα φιλελεύθερα δόγματα ο κοινοτισμός αντιπροτείνει τις αξίες της συμμετοχής, της αφοσίωσης στην εκάστοτε κοινότητα και την πρόταξη των συλλογικών αγαθών του πολιτισμού και της παράδοσης έναντι των αγαθών της ατομικής διεκδίκησης.

Η αντιπαράθεση ανάμεσα στον φιλελευθερισμό και στον κοινοτισμό δεν αφορά μόνο την πολιτική πρακτική αλλά και τα κριτήρια πολιτικής σκέψης και κρίσης, την κατανόηση της κοινωνίας, καθώς και την ταυτότητα του ατόμου. Ο κοινοτισμός μπορεί να ερμηνευθεί ως αντίδραση στον φιλελευθερισμό και στον ατομικισμό που κυριάρχησαν στη σύγχρονη πολιτική θεωρία. Οπως γράφει ο Alasdair MacIntyre, ένας από τους σημαντικότερους φιλοσόφους του κοινοτισμού, οι δυτικές κοινωνίες εκφυλίζονται λόγω του φιλελευθερισμού και της ελεύθερης αγοράς που παράγουν απομονωμένα, ανώνυμα και μοναδοποιημένα άτομα.

Κυριακή 5 Ιουλίου 2015

Σκυφτοί για το χαράτσι

"Δεν έχεις, Όλυμπε, θεούς, μηδέ λεβέντες η Όσσα, ραγιάδες έχεις, μάννα γη, σκυφτούς για το χαράτσι, κούφιοι και οκνοί καταφρονούν τη θεία τραχιά σου γλώσσα, των Ευρωπαίων περίγελα και των αρχαίων παλιάτσοι..."
Κωστής Παλαμάς


Σάββατο 4 Ιουλίου 2015

Το χάσμα μεταξύ Ελληνικού και Δυτικού Πολιτισμού

Η σύγκρουση δύο διαφορετικών Πολιτισμών
Δρ Μάνος Δανέζης (Επίκουρος καθηγητής Αστροφυσικής ΕΚΠΑ)


Η Πολιτισμική κατάρρευση

Ο Δυτικός Πολιτισμός διέρχεται μια περίοδο δραματικά αυξανόμενης κοινωνικής κρίσης, η οποία συν τω χρόνω αποσαρθρώνει τις παγκόσμιες κοινωνικές δομές.
Η οικονομική  κατάρρευση που βιώνουμε, αλλά και η κατάρρευση όλων των κοινωνικών δομών, δεν είναι το αίτιο αλλά το αποτέλεσμα μιας ολοκληρωτικής κατάρρευσης αξιών και ιδεών.
Αυτό που καταρρέει είναι ολόκληρο το «Δυτικό Πολιτισμικό Ρεύμα» όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά την μεγάλη επιστημονική επανάσταση του 16ου -17ου αιώνα
Ο Δυτικός Πολιτισμός, άρα και η Οικονομία, από τότε ασπάστηκαν τα φιλοσοφικά και επιστημονικά δόγματα αυτής της Επανάστασης τα οποία όμως ήδη έχουν καταρρεύσει κάτω από τα πορίσματα της σύγχρονης Επιστημονικής Σκέψης.
Με βάση τα δόγματα της Επιστημονικής Επανάστασης του 16ου - 17ου αιώνα, το Δυτικό πολιτισμικό ρεύμα αναγόρευσε την ύλη ως πρωταρχικό και μοναδικό αξιακό γεγονός.
Στο βωμό αυτού του αγαθού και των παραγώγων του, ολόκληρος ο δυτικός πολιτισμός, επί αιώνες, θυσίαζε και θυσιάζει ακόμα, το σύνολο των ανθρώπινων αξιών του, ακόμα και την ίδια την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Με τον τρόπο αυτό, δημιουργήθηκε ένα υλιστικό και μηχανοκρατικό πολιτισμικό ρεύμα το οποίο κυριάρχησε σε όλο το δυτικό κόσμο, ως μια νέα Δογματική Θεολογία.
Θεός αυτής της θεολογικής δομής είναι η φιλοσοφική έννοια της ύλης. Είναι «πανταχού παρούσα και τα πάντα πληρούσα, ο θησαυρός των αγαθών και ζωής χορηγός».
Οι επί της Γης Απόστολοι και Νομοθέτες του νέου αυτού Θεού είναι οι Χρηματιστηριακοί Οίκοι, οι οποίοι συντάσσουν τις δέκα εντολές, δηλαδή τους κανόνες αγιοσύνης, τους οποίους οι πολίτες πρέπει να τηρούν αν θέλουν να έχουν τις ευλογίες του Θεού της «ύλης».
Το «Άγιο Πνεύμα» αντικαθίσταται από την έννοια του «χρήματος». το οποίο εκπορεύεται από τον θεό της Ύλης ως ανταπόδοση σε εκείνους τους πολίτες που τον υπηρετούν.
Ναοί του Θεού της ύλης, τα χρηματιστήρια και οι τράπεζες.
Το απάνθρωπο αυτό οικονομικό σύστημα το οποίο καταδυναστεύει τον σύγχρονο δυτικό πολιτισμό στηρίχθηκε σε μια παραχάραξη της έννοιας και της πρακτικής έκφρασης της έννοιας της Λογικής.
Ας δούμε όμως λίγο αναλυτικότερα τις ρίζες αυτού του προβλήματος.

Παρασκευή 3 Ιουλίου 2015

...κι εσύ να βουλιάζεις στην κοπριά, στην τεμπελιά και στην απιστία.


«Ε κακομοίρη άνθρωπε», είπε δυνατά, «μπορείς να μετακινήσεις βουνά, να κάμεις θάματα, κι εσύ να βουλιάζεις στην κοπριά, στην τεμπελιά και στην απιστία. Θεό έχεις μέσα σου, Θεό κουβαλάς και δεν το ξέρεις - το μαθαίνεις μονάχα την ώρα που πεθαίνεις, μα 'ναι πολύ αργά. Ας ανασκουμπωθούμε εμείς που το ξέρουμε, ας σύρουμε μπορεί να μας ακούσουν!»
Νίκος Καζαντζάκης - Ασκητική

Πέμπτη 2 Ιουλίου 2015

Σε σύγχρονη δουλεία




Η σύγχρονη δουλεία είναι μια εθελοντική δουλεία, που χορηγείται από το πλήθος των δούλων, που σέρνονται στην επιφάνεια της γης. Οι ίδιοι αγοράζουν όλα τα αγαθά που πάντα τους υποδουλώνουν λίγο παραπάνω. Οι ίδιοι τρέχουν πίσω από μια εργασία, όλο και πιο αλλοτριωτική, η οποία πρόθυμα και γενναιόδωρα τους δίνεται, αν είναι αρκετά υπάκουοι. Οι ίδιοι διαλέγουν τους κύριους που θα πρέπει να υπηρετούν. Για να καταφέρει αυτή η παράλογη τραγωδία να τεθεί σε ισχύ, χρειάστηκε πρώτα απ’ όλα να αφαιρεθεί από τα μέλη αυτής της τάξης η συνείδηση της εκμετάλλευσης και της αποξένωσης τους. Ορίστε ο παράξενος νεωτερισμός της εποχής μας. Σε αντίθεση με τους δούλους της αρχαιότητας, τους δουλοπάροικους του Μεσαίωνα ή τους εργάτες των πρώτων βιομηχανικών επαναστάσεων, σήμερα, είμαστε μάρτυρες μιας τάξης ολοκληρωτικά υποταγμένης που όμως δεν το ξέρει ή μάλλον που δεν θέλει να το μάθει. Συνεπώς, αγνοούν την εξέγερση που θα έπρεπε να είναι η μόνη νόμιμη αντίδραση των εκμεταλλευμένων. Δέχονται χωρίς αμφισβήτηση, τη θλιβερή ζωή που χτίστηκε για εκείνους. Η αποκήρυξη και η παραίτηση είναι η πηγή της δυστυχίας τους.

Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

Θερινή συνάντηση "Θερμοπύλες" στο Καλλίδρομο


Τοποθεσία:
 
Ο χώρος της κατασκήνωσης θα είναι σε υψόμετρο περίπου 900 μ. στην περιοχή παλιά Παναγία Θερμοπυλών. Η συνάντηση θα γίνει στην πλατεία του χωριού Θερμοπύλες μέχρι τις 17.00 το απόγευμα της Παρασκευής, για να κατευθυνθούμε όλοι μαζί με αυτοκίνητα στον χώρο που θα κατασκηνώσουμε. Για όποιον δεν έρθει από Παρασκευή, αλλά Σάββατο, θα δώσουμε αναλυτικές οδηγίες για πρόσβαση με αυτοκίνητο.
Η κατασκήνωσή μας θα είναι ελεύθερη, αλλά σε συγκεκριμένο μέρος. Υπάρχει πηγή με τρεχούμενο νερό και καλή σκίαση κάτω από τα δέντρα.

Απαραίτητα:
  • Αντίσκηνο (εάν δεν έχετε ενημερώνετε για θέσεις σε δικά μας)
  • Υπνόσακο
  • Σακίδιο
  • Ορειβατικά ή άνετα αθλητικά παπούτσια
  • Καπέλο για τον ήλιο
  • Παγούρι για νερό
  • Αντηλιακή κρέμα
  •  Ρουχισμό ελαφρύ καλοκαιρινό για δύο ημέρες
  • Χοντρά ρούχα για την νύχτα
  • Μπουφάν ή και αδιάβροχο
  • Ζευγάρια κάλτσες
  • Χαρτί υγείας και χαρτομάντιλα.
  • Πετσέτα
  • Οδοντόβουρτσα – οδοντόκρεμα
  • Υγρό για τα κουνούπια
  • Φακό
  • Τετράδιο και στυλό
  • Πρόχειρο φαγητό (π.χ. σάντουιτς, ξηροί καρποί, φρούτα, γλυκές μπάρες, κρουασάν κλπ)
  • Μαχαίρι και πιρούνι
  • Σακούλα απορριμμάτων

Προαιρετικά:
  • Φαρμακείο (διαθέτουμε και κοινό)
  • Μπατόν
  • Πυξίδα
  • Φωτογραφική μηχανή
  • Σουγιάς ή Πολυεργαλείο
  • Σφυρίχτρα

Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής:
Τηλ.: 6947492797 E-mail: lykoreia@gmail.com
(Πρόγραμμα προσεχώς. Είναι υπό επεξεργασία.)