Σελίδες

Τρίτη 29 Απριλίου 2014

Η Ιστορία και ο παραδοσιακός Πολιτισμός κατά τον Ι. Έβολα

Η "ιστορική μεταφυσική" του Έβολα
Για τον Έβολα, όλοι οι παραδοσιακοί πολιτισμοί βασίζονται σε πνευματικές ενατενίσεις που δημιουργούν και μορφοποιούν υλικές και έμπρακτες φιλοδοξίες, βλέψεις και προσδοκίες. Ένα τέτοιο ιστορικό χαρακτηριστικό στο οποίο αναγνωρίζουμε ένα σαφές ίχνος, ένα υπόλειμμα αυτής της κοσμοαντίληψης, αφορά στο «ελέω Θεού δικαίωμα των βασιλέων», που δέχεται ως κυρίαρχη την πνευματική διάσταση της ζωής. Ως εκ τούτου οι κάστες μιας παραδοσιακής κοινωνίας είναι βασισμένες σε μια κοσμική θεία τάξη. Κάθε υπονόμευση αυτής της κοσμικής πνευματικής τάξης εισάγει μια νέα εποχή χάους, την Κάλι Γιούγκα (Kali Yuga) της ινδικής μυθολογίας, την σκοτεινή - δαιμονική περίοδο του γίγνεσθαι, την οποία γνώριζαν και κατέγραψαν όλοι οι παραδοσιακοί πολιτισμοί.
Στην ένθεη κοσμική τάξη, ο βασιλιάς ή ο αυτοκράτορας «ως εκδήλωση του Θεού», είναι όχι μόνον ο πολιτικός κυβερνήτης, αλλά ακόμη πιο σημαντικά, είναι ο ιερατικός κυβερνήτης, ο οποίος έχει το ύψιστο ιερό καθήκον να ανταποκριθεί στις πνευματικές ανησυχίες των υπηκόων του, ώστε να μην επιστρέφουν «οι δυνάμεις του χάους». Επιπλέον, για την κάστα των πολεμιστών, το
κύριο καθήκον ήταν όχι μόνο αυτό του στρατιώτη υπό την παρούσα έννοια, αλλά ενός πολεμιστή με κοσμική διάσταση, που είναι σε θέση να αποκαθιστά την κεντρική εστίαση στον κορμό ενός πολιτισμού και να τον περισώζει από της δυνάμεις της διάλυσης. Οι Ινδοί αναφέρονται χαρακτηριστικά στο στοιχείο αυτό ως κοσμικό καθήκον, ως «ντάρμα», καθήκον του κοσμικού νόμου για την κάστα των πολεμιστών (Ksatriyas), στο μνημειώδες «Τραγούδι του Ευλογημένου Κυρίου» (Bhagavad Gita), που αποτελεί μέρος του αθάνατου σανσκριτικού έπους Μαχαμπαράτα. Ανάλογο ιαπωνικό ιστορικό τους ισοδύναμο υπήρξαν οι σαμουράι', ακριβώς όπως αντίστοιχα ο ιαπωνικός πολιτισμός είχε ως άξονά του τον «θεϊκό αυτοκράτορα». Όλοι εκείνοι «οι πολιτισμοί που υπέκυψαν στις αντιπαραδοσιακές ή χαοτικές δυνάμεις αργά ή γρήγορα θα παρακμάσουν», όπως ο ιαπωνικός πολιτισμός, του οποίου ο αυτοκράτορας αποκήρυξε την θεία φύση του, την «θειότητά» του, κατ' εντολήν των Αμερικανών μετά την ήττα της Ιαπωνίας στον Β΄ Μεγάλο Πόλεμο.
Η κυκλική άποψη του Έβολα για το ιστορικό γίγνεσθαι, την οποία αποκαλεί «μεταφυσική της ιστορίας», απορρίπτει την ιστορική προοπτική «κατ’ ευθείαν» γραμμή, αυτή την «προοδευτική» σύλληψη της Ιστορίας που εννοεί την ιστορία ως συνεχή ανερχόμενη γραμμή, από το πρωτόγονο στο «σύγχρονο». Όπως ο Σπέγκλερ, έτσι και ο Έβολα διαπιστώνει πως οι πολιτισμοί διέρχονται από τους ίδιους κύκλους της γέννησης, της άνθησης και της αποσύνθεσης. Δεδομένου ότι θεωρεί τον πολιτισμό ως μια εκδήλωση του υπερφυσικού, εκφράζει ως θεμελιακή παραδοχή ότι κάθε πολιτισμός ιδρύθηκε στηριγμένος σε έναν γεννήτορα κεντρικό μύθο. Όσο περισσότερο ένας πολιτισμός απομακρύνεται από τον ιδρυτικό - θεμελιώδη μύθο του, άσχετα με το πόσο πολύ έχει προοδεύσει υλικά, διολισθαίνει περαιτέρω στο χάος, όπως ο τρέχων κύκλος του Ευρωπαϊκού - «Δυτικού» πολιτισμού μας.
Εντρυφώντας στην κυκλική αντίληψη της ιστορίας του Έβολα, είναι πολύ πιθανό ο μελετητής να θυμηθεί το ποίημα του μεγάλου Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέϊτς «Ο δεύτερος ερχομός». Μπορεί αβίαστα να ειπωθεί πως το ποίημα αυτό του αγγλόφωνου Ιρλανδού, εμπεριέχει την προσέγγιση του Έβολα για τους κύκλους της Ιστορίας: «Ματαγυρνώντας στη δίνη που διευρύνεται. Το γεράκι ν’ ακούσει δεν μπορεί τον γερακάρη, τα πράγματα διαλύονται, το κέντρο να βαστάξει δεν μπορεί. Σκέτη αναρχία είναι ξαμολυμένη πάνω στον κόσμο...»

Δευτέρα 21 Απριλίου 2014

Χαμένες γνώσεις...

Ο σύγχρονος πολιτισμός δεν διαθέτει τα μηχανήματα που είχε ο αρχαίος Αιγυπτιακός πολιτισμός και έτσι δεν μπορεί να εξηγήσει πως κατάφεραν να γίνουν τέτοιες εργασίες. Προσπαθούμε όμως γιατί έχουμε αρχίσει να υποψιαζόμαστε κάποια πράγματα. Μόλις συνειδητοποιήσαμε ότι δεν ήταν και τόσο "πρωτόγονοι" ώστε να δουλεύουν με καλέμια και σφυριά όπως εμείς μέχρι πρότινος.

Παρασκευή 18 Απριλίου 2014

Το ανώτερο και το κατώτερο "Εγώ"

Τα 13 πράγματα που δεν κάνουν οι ψυχικά δυνατοί άνθρωποι.

Τι είναι αυτό που κάνει τους επιτυχημένους ανθρώπους «ανθεκτικούς» και δυνατούς να ανταποκρίνονται σε οτιδήποτε βρεθεί στο δρόμο τους; Πολλά άρθρα κάνουν λόγο για τα κρίσιμα χαρακτηριστικά ψυχικής αντοχής που πρέπει να διαθέτει κάποιος, όπως για παράδειγμα επιμονή, αισιοδοξία και μια αλάνθαστη ικανότητα να κάνουν μέχρι και την αποτυχία… επιτυχία. Πέρα από τη σωματική δύναμη  και την καλή κατάσταση υγείας που απαιτείται να έχει κανείς, η ψυχική και διανοητική δύναμη κρίνεται πιο σημαντικός παράγοντας, όπως αναφέρεται σε άρθρο στο περιοδικό Forbes.


Οι διανοητικά και ψυχικά δυνατοί άνθρωποι καταφέρνουν να ελέγχουν τα συναισθήματά τους, τις σκέψεις τους και τη συμπεριφορά τους με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε να αποβαίνει θετικός για επίτευξη ενός στόχου στη ζωή τους. Σύμφωνα με την ψυχοθεραπεύτρια Amy Morin παρακάτω παρατίθεται μια λίστα, με μερικά πράγματα που ακολουθούν οι διανοητικά ισχυροί άνθρωποι, και τα οποία αν τα ακολουθήσετε ενδεχομένως να σας βοηθήσουν να γίνεται κι εσείς πιο... «δυνατοί».

Τετάρτη 16 Απριλίου 2014

Για όλο και πιο ψηλά ανεβάσματα!

Νέος άνθρωπος σημαίνει να βγαίνεις στη ζωή με ψηλούς στόχους και δυσπρόσιτα ιδανικά. Ζωή σημαίνει ανάβαση. Κατάκτηση. Νίκη. Κάθε μεγάλη κατάκτηση, κάθε μεγάλη ανάβαση, ξεκινά με ένα μικρό αποφασιστικό βήμα. Έλα μαζί μας. Γιατί στη ζωή αξίζει το λαχάνιασμα της ανηφόρας, παρά η ευκολία του κατήφορου.

Τρίτη 15 Απριλίου 2014

Η Αρκτική πατρίδα στις Βέδες

"Η Αρκτική πατρίδα στις Βέδες" είναι ένα άγνωστο βιβλίο του Tilak, σχετικά με την προέλευση των Αρίων λαών. Ο Tilak θεωρείται ένας "πατέρας" του σύγχρονου Ινδικού εθνικισμού, γιατί ήταν ένας ηγέτης που αγωνίστηκε για την ανεξαρτησία και ένωση των Ινδιών σε ένα έθνος. Όμως εκτός από αυτό, υπήρξε και μαθηματικός, αστρονόμος, ιστορικός, δημοσιογράφος, φιλόσοφος και πολιτικός ηγέτης και μεταρρυθμιστής της Ινδίας, κατά τη διάρκεια του 1880-1920. Μέσα από αυτό το βιβλίο του, ανέλυσε με βάση τις ιερές Βέδες, την θεωρία ότι ο σημερινός Βόρειος Πόλος ήταν η πρώτη πατρίδα των Αρίων κατά τη διάρκεια της περιόδου πριν τους παγετώνες. Μάλιστα αυτό που λέει είναι ότι οι πανάρχαιες Βέδες είχαν ήδη γεννηθεί εκεί στον Βόρειο Πόλο πριν την κάθοδο αυτών των ανθρώπων. Όταν συνέβη κάποια μεγάλη διαταραχή των Πόλων και οι πάγοι  άρχισαν να κατακλύζουν εκείνες τις περιοχές, αυτοί αναγκάστηκαν να τις εγκαταλείψουν περίπου από το 8000 π.Χ., και να μεταναστεύσουν στα βόρεια τμήματα της Ευρώπης και της Ασίας σε αναζήτηση γης για νέους εποικισμούς. Το βιβλίο του αυτό, γράφτηκε το 1898, εξεδόθη το 1903 και αναλύει στοιχεία από συγκεκριμμένους ύμνους που μαρτυρούν αυτή την υπόθεση. Επίσης παρουσιάζει χρονολογήσεις και ημερολογιακούς υπολογισμούς.
Ο Tilak είναι πεπεισμένος ότι οι Νεολιθικές Άριες φυλές της Ευρώπης και Ασίας, δεν μπορούν να θεωρηθούν αυτόχθονες, ούτε καταγόμενες από τους Παλαιολιθικούς ανθρώπους, καθώς έφεραν μία εντελώς διαφορετική κοινωνική, πολιτισμική και θρησκευτική δομή. Υπήρχε τότε εδραιωμένη η πίστη ότι οι φυλές των Αρίων εμφανίστηκαν από την Ασία κατά την περίοδο των παγετώνων. Η παλιότερη Βεδική περίοδος, ωστόσο, τοποθετείται από τους μελετητές, στο 4500 π.Χ. μετά από επιστημονική αστρονομική έρευνα σε σχέση με τα αποδεικτικά στοιχεία που βρέθηκαν στους Βεδικούς ύμνους. Ο Tilak γράφει ότι οι Βέδες μπορούν να αποκαλύψουν πάρα πολλά στοιχεία μίας άγνωστης πρωτόγονης εποχής των Αρίων ανθρώπων.

Πέμπτη 10 Απριλίου 2014

Γιορτή αυτάρκειας 12-13 Απριλίου στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελληνικού

www.natural-farming.eu

Πρόγραμμα
Εργαστήρια / ομιλίες / προβολές / συζητήσεις / δικτύωση

Σάββατο 12/4/2014

09:30 -10:00
Εισαγωγική Ομιλία Γιάννης Βαρελάς
10:00-12:30
1. Αληθινό Ψωμί, με την Μαριάννα Κωτσογιάννη από την Κάλυμνο
2. Σαπούνι - Κηραλειφές - Απορρυπαντικά με την Μαριλένα Πρωτοψάλτη
12:00 - 14:30 Φαρμακείο με Βότανα - Μάνος Μάνος από το Πήλιο
14:30-16:00 Γεύμα - Mαγειρεύει η Νομαδική Κουζίνα
16:00-19:00
1. Τυρί - Γιαούρτι με τον Χρήστο Αγγελοστογιάννη από την Γουμένισα-Κιλκίς
2. Κεραμεική με τον Δημήτρη Μιχαηλίδη
19:00 -21:00 Προβολές - Συζήτηση - Εγχειρήματα αυτάρκειας σε άλλες χώρες

Τετάρτη 9 Απριλίου 2014

Εξουδετέρωση της βαρύτητας με ηχητικά κύματα

Μια ομάδα ερευνητών στην Ελβετία έχουν αναπτύξει έναν τρόπο να μετεωρίζουν και να μεταφέρουν μικρά αντικείμενα απλά και μόνο με τον ήχο! Χρησιμοποιώντας υπερηχητικά κύματα, (που είναι ήχοι των οποίων οι συχνότητες είναι πολύ υψηλές για να ακούσουμε οι άνθρωποι) οι επιστήμονες στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας στη Ζυρίχη έχουν κάνει σταγονίδια νερού, στιγμιαίο καφέ κρύσταλλα, νιφάδες φελιζόλ, και μια οδοντογλυφίδα, μεταξύ άλλων αντικειμένων, να αιωρούνται στον αέρα, να κινούνται κατά μήκος μίας ευθείας, και να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.
Είναι η πρώτη φορά που επιστήμονες καταφέρνουν να χρησιμοποιούν τον ήχο για να αιωρούν ταυτόχρονα πολλά αντικείμενα το ένα δίπλα στο άλλο και να τα μετακινούν.
Όπως όλοι γνωρίζουμε από την εφηβεία μας ακόμη, τα ηχητικά κύματα ασκούν πίεση και το διαπιστώναμε πάντα δίπλα σε ένα δυνατό woofer ηχείου. Όταν τα εν λόγω κύματα αναπαράγονται ανάμεσα σε συγκεκριμένης απόστασης, ευθυγραμμισμένες επιφάνειες, μπορούν να δημιουργήσουν αυτό που είναι γνωστό ως ένα στάσιμο κύμα, στο οποίο η συνολική πίεση από το αρχικό κύμα και της αντανάκλασής του, αλληλοεξουδετερώνεται. Τα αντικείμενα που τοποθετούνται σε συγκεκριμένα σημεία κατά μήκος του κύματος, που είναι γνωστά ως κομβικά σημεία, τείνουν να μένουν στη θέση τους.
Στο παρελθόν, οι επιστήμονες ήταν σε θέση να αιωρούν με ηχητικά κύματα, κομμάτια φελιζόλ και ακόμη και μικρά έντομα και ψάρια. Αλλά μέχρι τώρα, κανείς δεν έχει βρει τον τρόπο να κάνει οτιδήποτε άλλο εκτός από το να τα κρατά ακίνητα, ακόμα κι αν η μετακίνηση τους ήταν από καιρό γνωστό ότι είναι θεωρητικά δυνατή.

Αναπαράσταση της έκρηξης του Βεζούβιου

 Το μουσείο της Μελβούρνης της Αυστραλίας δημιούργησε μία ψηφιακή απεικόνιση της καταστροφής της Πομπηίας από τον Βεζούβιο, βασισμένη στις πιο σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις και στις αρχαίες περιγραφές. Η αναπαράσταση της Πομπηίας είναι επίσης ακριβής, καθώς η πόλη είναι σήμερα από τους λίγους αρχαιολογικούς χώρους που διατηρήθηκε θαμμένος στην τέφρα όπως ακριβώς ήταν την ημέρα εκείνη. Μπορεί κανείς να περπατήσει στους δρόμους και να δει τα σπίτια και τα μαγαζιά όρθια. Βρέθηκαν ακόμη και οι άνθρωποι απολιθωμένοι μέσα στα δωμάτια, όπως προσπαθούσαν να προστατευθούν.


Ο Βεζούβιος είναι βουνό-ηφαίστειο στις δυτικές ακτές της Ιταλίας και σε απόσταση 12 χλμ. από τη Νάπολη. Μέχρι το 79 μ.Χ., το θεωρούσαν σαν ένα απλό βουνό. Ο Στράβωνας μάλιστα λέει ότι το βουνό Ουεσούϊον (έτσι αποκαλεί τον Βεζούβιο) ήταν σκεπασμένο με ωραίους αγρούς, εκτός από την κορυφή του, που ήταν επίπεδη, μαύρη και σκεπασμένη εδώ και κει και βγάζει το συμπέρασμα ότι το βουνό είχε πάρει φωτιά και είχε καεί, αλλά η φωτιά έσβησε, επειδή έλειπε το καύσιμο υλικό. Η πρώτη έκρηξη του Βεζούβιου σύμφωνα με τους ιστορικούς, που κατάστρεψε ολοκληρωτικά και εξαφάνισε μέσα στη λάβα της τρεις μεγάλες πόλεις, την Πομπηία, το Ηράκλειο και τις Σταβίες, έγινε το 79 μ.Χ. Την έκρηξη την περιέγραψε ο Πλίνιος ο Νεότερος, που ήταν αυτόπτης μάρτυρας της καταστροφής.

Παρασκευή 4 Απριλίου 2014

"Πού είναι το Γκράαλ;"


"Θα θέλαμε να θυμίσουμε έναν μύθο που αν και έμμεσα αφορά τον συμβολισμό και τις ιεροτελεστίες του Κέντρου, συμβάλλει στην ενσωμάτωση τους σε ένα συμβολισμό ακόμη πιο απέραντο. Πρόκειται για μια λεπτομέρεια από το θρύλο του Πάρσιφαλ και του Βασιλιά Ψαρά. Καθένας βέβαια θα θυμάται πως μια μυστηριώδης αρρώστια είχε παραλύσει το γέρο βασιλιά, το θεματοφύλακα του μυστικού του Γκράαλ. Και δεν υπόφερε μόνο αυτός. Το παλάτι, οι πύργοι, οι κήποι, όλα γύρω του γκρεμίζονταν. Τα ζώα δε γεννούσαν, τα δέντρα δεν έβγαζαν πια καρπούς, οι πηγές στέρευαν. Πολλοί γιατροί δοκίμασαν να βοηθήσουν τον Βασιλιά Ψαρά, μα δεν κατάφεραν τίποτα. Νύχτα και μέρα έφταναν οι ιππότες και η πρώτη τους κουβέντα ήταν να ρωτήσουν για την υγεία του Βασιλιά. Ένας μονάχα φτωχός, άγνωστος, ίσως και κάπως γελοίος, τόλμησε να αγνοήσει το πρωτόκολλο και την ευγένεια. Λεγόταν Πάρσιφαλ. Χωρίς να λογαριάσει την εθιμοτυπική αβρότητα, πάει ίσια στο Βασιλιά και μόλις τον πλησιάζει, ρωτάει χωρίς περιστροφές: «Πού είναι το Γκράαλ;» Την ίδια στιγμή όλα μεταμορφώνονται. Σηκώνεται ο Βασιλιά από το κρεββάτι του πόνου, το νερό αρχίζει πάλι να κυλάει στα ποτάμια και να αναβλύζει από τις πηγές, ξαναγεννιέται η βλάστηση, ο πύργος, σαν από θαύμα, αναστηλώνεται. Οι λίγες λέξεις του Πάρσιφαλ ήταν αρκετές για να αναζωογονηθεί η φύση ολόκληρη. Αυτές όμως οι λίγες λέξεις αποτελούσαν το βασικό ερώτημα, το μόνο ζήτημα, που ήταν δυνατό να ενδιαφέρει, όχι μόνο το Βασιλιά Ψαρά, μα ολόκληρο τον Κόσμο: πού βρισκόταν το κατεξοχήν πραγματικό, το ιερό, το Κέντρο της ζωής και η πηγή της αθανασίας; Κανείς, πριν από τον Πάρσιφαλ, δε σκέφτηκε να προβάλει αυτό το βασικό ερώτημα – και ο κόσμος χανόταν απ’ αυτή την μεταφυσική και θρησκευτική αδιαφορία, απ’ αυτή την έλλειψη φαντασίας και την απουσία πόθου για το πραγματικό.
Αυτή η μικρολεπτομέρεια σ’ ένα μεγαλειώδη ευρωπαϊκό μύθο, μας αποκαλύπτει μια τουλάχιστο παραγνωρισμένη πλευρά του συμβολισμού του Κέντρου: όχι μόνο συνδέεται στενά η παγκόσμια ζωή με την σωτηρία του ανθρώπου, μα φτάνει να βάλει κανείς στον εαυτό του το ζήτημα της σωτηρίας, φτάνει να αναρωτιέται για το βασικό, δηλαδή το καθαυτό ζήτημα, για να αναγεννιέται αιώνια η κοσμική ζωή. Γιατί όπως φαίνεται να δείχνει αυτό το απόσπασμα του μύθου, ο θάνατος είναι συχνά αποτέλεσμα της αδιαφορίας μας για την αθανασία."
Μιρσέα Ελιάντ

Πέμπτη 3 Απριλίου 2014

Κυριακή 6 Απριλίου.

Συμμετέχουμε και φέτος ενεργά στο "Let's Do It", Κυριακή 6 Απριλίου από τις 11.00 το πρωί, καθαρίζουμε εθελοντικά την ελληνική φύση με δράσεις σε όλη τη χώρα.

Τετάρτη 2 Απριλίου 2014

Κεχρί. Ένα αρχαίο δημητριακό... όχι μόνο για τους παπαγάλους!


Πριν το ρύζι γίνει τόσο βασική τροφή στην Ασία, το κεχρί ήταν το βασικό σιτηρό ήδη από το 8.300 π.χ. Στην Ινδία χρησιμοποιείται για την παρασκευή ενός παραδοσιακού επίπεδου ψωμιού, σε ένα μεγάλο μέρος της Αφρικής φτιάχνουν έναν θρεπτικό χυλό με το κεχρί, ενώ γνωστή είναι και η μπύρα του. Το αρχαιότατο κεχρί έχει την δυνατότητα να καλλιεργείται σε άγωνα και άνυδρα εδάφη γιαυτό και στην Αφρική είναι πολύ διαδεδομένο από την εποχή της αρχαίας Αιγύπτου! Το κεχρί εμείς στην Ευρώπη το γνωρίζουμε σήμερα από τη βόρεια Αφρική, ιδιαίτερα από την Αιθιοπία, ωστόσο καλλιεργούνταν και στην αρχαία Ελλάδα, ιδιαίτερα για την παρασκευή ψωμιού. Αποτελεί καλή πηγή φυτικής πρωτεΐνης, ενώ είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ιδιαίτερα νιασίνη, φυλλικό οξύ και Β6. Είναι πλούσιο σε σίδηρο, ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο, κάλιο, χαλκό και ψευδάργυρο, ενώ δεν περιέχει γλουτένη.  Πρόκειται για το έκτο πιο σημαντικό σιτηρό στον κόσμο με επικρατέστερες περιοχές κατανάλωσης την Αφρική και την Ασία ακόμα και σήμερα, αφού οι μοντέρνοι δυτικοί προτιμούν τις ποικιλίες του κεχριού να τις χρησιμοποιούν περισσότερο σαν ζωοτροφές. Μια τέτοια τροφή όμως που μπορεί να προσφέρει τόσα στην υγεία μας δεν είναι κρίμα να την δίνουμε μόνο τροφή στα πουλιά;